Lista produktów producenta: Junak

Polska firma motoryzacyjna Junak. Produkuje motorowery i motocykle.

O Junaku



NOTATKI O HISTORII MOTOCYKLA JUNAK


Pomysł na powojenny motocykl, z czterosuwowym silnikiem o pojemności 350 ccm nazwany później Junakiem, powstał w marcu 1951 roku, nie w głowach polskich konstruktorów, ale w głowach polskich decydentów. Ogólne założenia konstrukcyjne i przeznaczenie motocykla były jak na tamte czasy bardzo ambitne. Ustalono, że ma on być konstrukcją własną, z użyciem rozwiązań konstrukcyjnych, które w różnych pojazdach okazały się najtrafniejsze i najtrwalsze, i uwzględniały możliwości wykonania w warunkach polskiego zaplecza warsztatowego lat 50.


 


Prototyp motocykla Junak M 07 został przekazany do badań na początku października 1953 r. Była to wersja z silnikiem S03 i z głębokimi błotnikami, w której błotnik przedni był mocowany do stałej części widelca. Motocykl Junak z poprawkami został zatwierdzony do produkcji seryjnej pod koniec 1954 roku. Pierwsze egzemplarze z produkcji seryjnej były w sprzedaży w 1956 roku. Posiadał on oryginalne i unikalne rozwiązania techniczne nie stosowane w tamtym czasie w innych motocyklach. Chociaż dało się zauważyć podobieństwa silnika do Royala Enfielda 350, Junak miał zupełnie inną konstrukcję także z pionowym cylindrem, ale z nowoczesną zblokowaną skrzynią biegów. Również mimo pewnego podobieństwa środkowej części ramy Junaka do BSA B 31 wykluczone było jej skopiowanie, ponieważ BSA miało sztywne zawieszenie koła tylnego, a w Junaku wahacz tylny był resorowany na dwóch amortyzatorach ze sprężynami śrubowymi. Poza tym Junak miał inaczej skonstruowaną oś widelca. Z kolei sam widelec miał też rozwiązania nie stosowane w innych motocyklach ? dolna rura amortyzatorów miała dwa stopnie grubości. Hamulce bębnowe na całej szerokości piast od początku produkcji skutecznością wyprzedzały inne ówczesne motocykle o całą epokę. Wśród produkowanych w tamtym okresie motocykli Junak wyróżniał się takimi drobnostkami jak krótka, okrągła końcówka rury wydechowej czy na stałe zamontowany bagażnik na zbiorniku paliwa. Z całą pewnością w roku 1956 Junak znajdował się w czołówce najlepszych europejskich konstrukcji motocyklowych.


 


Junak Następcą Junaka M 07 był Junak M 10. Równolegle produkowano kilka odmian tego motocykla w wersji trójkołowej B 20 i B21, a także w wersji z wózkiem bocznym na potrzeby Milicji i Poczty Polskiej. Potem pojawił się prototyp Junaka M 13 ze zmodyfikowanym silnikiem S03. Jego oblachowanie koła tylnego było widocznym piętnem ówczesnej mody motocyklowej. Jednak wiele drobnych i dokuczliwych wad Junaka wynikających najczęściej ze słabej jakości materiałów postawiło producenta, Szczecińską Fabrykę Motocykli, wobec konieczności przeprowadzenia gruntownych zmian konstrukcyjnych albo całkowitej modernizacji motocykla. Wygrała idea całkowitej modernizacji Junaka i tak powstała koncepcja nowego motocykla Junak M 14, którego sylwetka wyprzedzała nowoczesnością i rozwiązaniami technicznymi wszystkie rozwiązania stosowane w tamtym czasie w europejskich motocyklach. W Junaku M 14 (nazwanym nieoficjalnie ?Iskra?) zastosowano silnik (oczywiście) czterosuwowy, dwucylindrowy rzędowy poprzeczny z rozrządem górnozaworowym i cylindrami pionowymi o pojemności 350 ccm. Junak Sylwetka motocykla była wyjątkowa i znacznie nowocześniejsza niż modne wówczas linie nadwozi motocykli europejskich. Trochę nietrafione było rozwiązanie zawieszenia koła przedniego na wahaczu pchanym, ale po serii testów zawieszenie to zostało skutecznie przekonstruowane. Junak M 15 przeszedł cały cykl prób drogowych, ale z silnikiem MZ, jednak do produkcji seryjnej nie został dopuszczony. Praktycznie na prototypie Junaka M 14 w 1965 roku, skończyła się w Polsce produkcja Junaka, co prawda poza granicami kraju produkowano motocykle Junak, na podstawie umowy licencyjnej, ale nigdy nie były one importowane do Polski. Z pewnością Polacy mogą być dumni z osiągnięcia techniki motoryzacyjnej jakim był motocykl Junak. Junak W roku 2001 na rynku polskim pojawił się motocykl o nazwie Junak Millenium, który był w całości produktem koreańskiego Hyosunga na licencji Suzuki SV 250. Trzeba się zgodzić z powszechnym poglądem, że motocykl ten poza nazwą miał niewiele wspólnego z tym polskim Junakiem M 10 czy z późniejszym prototypem M 14.


 


Junak Millenium miał wygląd typowego chopera z dwucylindrowym widlastym silnikiem, chłodzonym powietrzem. Motocykl spotkał się z dobrym przyjęciem użytkowników, a jego parametry techniczne były imponujące, szczególnie moc silnika (po lekkim tuningu 28 KM) i niezwykła łatwość prowadzenia. Wśród wielbicieli Junaka M 07 i M 10 wzbudził niechęć, niekiedy wręcz wrogość. Doszło nawet do tego, że kluby kultywujące starego Junaka przyjęły nazwę JUNAK SFM, aby radykalnie odciąć się, zarówno od Junaka Millenium, jak i od innych motocykli, które w przyszłości mogłyby występować pod nazwą Junak. Według tej grupy wielbicieli Junaka SFM, prawdziwy Junak może być tylko produktem polskich konstruktorów i musi być w całości wytwarzany w Polsce. Junak Poza tym powinien mieć sylwetkę zbliżoną do starego Junaka i najlepiej jeszcze zmodyfikowany silnik S03.


 


Na to, że czasy takiego rozumowania już dawno się skończyły, przykładem są strategie wielu producentów samochodów. Nowy Vw Beetle, Fiat 500, czy Morris to całkowicie nowe pojazdy, które tylko w niewielkiej części mają sylwetkę zbliżoną do swych słynnych poprzedników. Również wiele zespołów głównych tych pojazdów nie jest wytwarzanych w rodzimych fabrykach. Przez to, że silniki do Volkswagena czy Fiata produkowane są w Polsce, nie uważa się, że sam Volkswagen staje się mniej niemiecki, czy Fiat 500 mniej włoski. Podobnie było w przypadku reaktywowania niemieckiej marki Motocykla Münch Mammut 2000, który tylko zarysem kół i pionowym usytuowaniem czterech cylindrów silnika przypominał wcześniejsze motocykle Münch sprzed 30 lat. Nowoczesna niepowtarzalna sylwetka i niezwykle dynamiczny silnik z turbodoładowaniem, znowu jak dawniej na lata wyznaczyły kierunek technicznego rozwoju i światowej mody motocyklowej. Podobną strategię postanowiła przyjąć firma Almot wprowadzając na rynek nowego Junaka M 16. Motocykl ten ma wyrazistą sylwetkę, co wyróżnia go spośród innych nowych motocykli. Układem silnika z dwoma pionowymi cylindrami i układem zaworów OHV nawiązuje do ostatniego prototypu Junaka M 14 Iskra. Silnik nowego Junaka ma nowoczesny wielopunktowy sekwencyjny wtrysk paliwa systemu Delphi. Pewnym atutem jest bardzo skuteczny układ hamulcowy z dwoma tarczami w kole przednim i jedną tarczą w kole tylnym. Modne płytkie błotniki są w całości wykonane z ocynkowanej blachy stalowej. Z pewnością Junak M 16 ma duże szanse godnie kontynuować ideę prototypu Junaka M 14.


 


Inż. Konrad Czwordon.


 


Dystrybutorem Marki Junak jest Almot Sp. K.


  • Rok 2002 nadany w Brukseli przez TÜV Cert certyfikat jakości ISO 9001:2000.

  • Rok 2003 uzyskanie tytułu SOLIDNA FIRMA w ramach programu BIAŁA LISTA.

  • Rok 2008 uzyskanie międzynarodowej nagrody Leader in Prestige and Quality 2008

  • Grudzień 2008 Nagroda Roku redaktora naczelnego ?SKUTER MAGAZIN? za profesjonalizm usług, wiarygodność biznesową oraz dynamiczny rozwój marki FERRO

Więcej
na stronę
Pokazuje 1 - 18 z 47 elementów
Pokazuje 1 - 18 z 47 elementów